De onmogelijke vraag

Al weer een tijd geleden las ik in een blad voor verzekeringsagenten de intrigerende kop: ‘Sla jij je vrouw nog wel eens?’ Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan om het hele artikel te lezen: het kwam er op neer dat de schrijver de quote gebruikte om het begrip ‘onmogelijke vraag’ uit te leggen. De vraag dus waar niet echt een goed antwoord op gegeven kan worden. Ik vond het geweldig en ging op zoek naar nog meer ‘onmogelijke vragen’. Ik vond het volgende:
Een collega van me beantwoordde een vraag om zijn mening te geven over iets of iemand vaak met de wedervraag: ‘Weet je zeker dat je een eerlijk antwoord wilt?’ Nou, dat is er een! Dat verzeker ik je. Niemand antwoordt dat hij bij nader inzien toch maar afziet van die mening en de ander kan zonder problemen zijn meest snijdende kritiek neerleggen.
Nog zo’n onmogelijke vraag: ‘Kun je me uitleggen waarom ik blij met je moet zijn?’ Vaak gebruikt bij medewerkers die er al een tijdje een potje van maken. Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het verdraaid goed werkt. Natuurlijk moet er al heel wat frustratie zijn opgebouwd voor je zo’n vraag stelt, maar als dat het geval is, mag de medewerker het toch maar gewoon uitleggen. Het kan twee kanten op: of hij gaat zich aanmerkelijk beter gedragen, of hij vertrekt uit eigen beweging na zoveel confronterende kritiek.
Ik gebruik de laatste ‘onmogelijke vraag’ ook om verkopers te trainen. Ik zeg dan:
‘Stel je voor dat jouw klant tegen je zegt ‘Waarom moet ik blij met je zijn?’, heb je dan spontaan een antwoord, liefst met vier redenen waarom hij inderdaad blij met je zou moeten zijn?’ Het geeft direct veel discussie en de dames en heren verkopers gaan er vaak meteen mee aan de slag.
Nog meer ‘onmogelijke vragen’?
 
Ik kreeg de volgende reacties:
Johan van Middelbos:
Als anderen zich met mijn werk bemoeien wil ik nog wel eens zeggen: 'Als jij nu mijn werk doet, zal ik dan ondertussen het jouwe doen?'
Doet het altijd goed vooral als die ander je baas is.
Wilbert van Putten:
'Dus jij denkt dat je het zeker weet?'
En nog een van Wilbert:
'Proberen? Dat bestaat niet! Je doet het wel of je doet het niet!'
Peter van Munster meldt:
Er zijn mensen die moeilijker doen dan nodig is: ze kunnen daar zelf veel last van hebben en hebben het vaak zelf niet eens in de gaten. Mijn 'onmogelijke vraag' heb ik eens toegepast in een 'alles of niets verkoopgesprek':
'Bent u nu echt zo moeilijk, of doet u maar alsof?'
De ander schoot in de lach en ik heb de order gekregen.
Van Peter van Zanten:
'Denkt u nu dat ik hier tevreden mee ben?'
Een week of zes voor het einde van de abonnementsperiode voor een computerblad wilde ik het opzeggen. Ergens een vinkje zetten of verwijderen stelde ik. Maar nee hoor: men hield vast aan de opzegtermijn van twee maanden en ik zat dus aan nog weer een jaarabonnement vast. Toen stelde ik mijn onmogelijke vraag.
Ken jij ook van die ‘onmogelijke vragen’? Laat even weten. 
Ik zet ze op de site en verspreid ze wel weer. Dank alvast.
Jan Boeren

Sla jij je vrouw nog wel eens?

Weet je zeker dat je een eerlijk antwoord wilt?

Waarom moet ik blij met je zijn?

 

WerkZoektNemer

Een andere manier van werven

Door 'werven' als commercieel vraaagstuk te definieren en marketing- en verkooptechnieken toe te passen bereikte Koenders & Partners samen met een aantal van haar opdrachtgevers spectaculaire resultaten: de sollicitant als klant!

Ga naar de website www.werkzoektnemer.nl