Strengheid en Structuur

In een bedrijf zijn er eigenlijk maar een handvol dingen die er écht toe doen. Ze hebben meestal met klanten te maken, met ‘zaken doen’, met ‘verkoop’. Maar ook met interne organisatie: die moet op orde zijn. We moeten heel precies weten wie nu wat doet: de ‘waarmakers’ moeten waarmaken wat de ‘belovers’ beloofd hebben.
 
terug naar het overzicht

Over Belovers, Waarmakers, Ontkoppelpunten

 
Structuur in een bedrijf: goed afspreken wie nu wat doet, wanneer, en wie allemaal geïnformeerd wordt over de voortgang van een project, een opdracht van een klant, of afspraken die gemaakt zijn met anderen. Ik denk dat iedereen zich nu wel situaties voor de geest kan halen waarbij dat niet helemaal in orde was. Een voorbeeld waar ik als bedrijfsadviseur vaak tegenaan loop: de verkopers zeggen: ‘Ik moet het hier twee keer verkopen. Eén keer aan de klant en één keer intern, aan mijn collega’s’. En de productiemensen of de logistiekers die dan weer roepen: ‘Weet jij met wat voor informatie wij het hier moeten doen?’ En dan laten ze iets zien: een vodje papier, een bezoekverslag van een verkoper waar geen touw aan vast te knopen is, of iets vaags dat van de klant komt. Belovers – de verkopers – die iets anders beloven dan de waarmakers kunnen of willen waarmaken!
 
In dezelfde situatie kom je ook vaak tegen dat de verkopers plotseling moord en brand schreeuwen omdat ze niet geïnformeerd werden over iets. De voortgang van een order bijvoorbeeld, of vertraging in de levering. En dan is het argument: ‘Het is mijn klant! Waarom weet ik dat niet. Straks sta ik weer voor joker.’
 
Wij snijden dan het onderwerp ‘ontkoppelpunten’ aan. Het gaat over verantwoordelijkheid: wie is wanneer verantwoordelijk en wie informeert wie, wanneer en waarover. Waar zit de overdracht van verantwoordelijkheid. Ligt dat overdrachtsmoment wel altijd op het zelfde punt en als het toch schuift, waarom is dat dan? Het heeft met structureren te maken, met goed afspreken wie nu precies wáár over gaat. En die afspraken moeten dan met strengheid worden gehandhaafd: we accepteren niet dat het anders gaat dan we hebben afgesproken. Dat heeft veel raakvlak met leiderschap: hoe zorg je dat mensen doen wat er gedaan moet worden: met veel plezier, verantwoordelijkheidsgevoel en interne samenwerking. En natuurlijk met resultaat, want uiteindelijk gaat het daar om: ‘soepel samenwerken en resultaten laten zien’ heb ik eens ergens gelezen, en dat is precies de spijker op de kop.
 
terug naar het overzicht

Strengheid & Structuur

  • Wie gaat wanneer waar over
  • Doen wat je hebt afgesproken
  • Niet accepteren dat het anders gaat
  • Alleen relevante informatie communiceren

terug naar het overzicht

Gratis ManagementTips

Gratis ManagementTips ontvangen? Vul je gegevens in en je ontvangt regelmatig een ManagementTip: die wordt je per e-mail toegestuurd.

Meer lezen

Overzicht

Alle ManagementTips van 2009, 2010 en 2011 op een rij:

klik hier voor het overzicht ManagementTips 2009 

hier voor het overzicht ManagementTips 2010

en hier voor ManagementTips 2011