Appeltaart

Hoe verkoop je appeltaart?

De verkoopleider van een horecagroothandel vroeg me naar onorthodoxe ideeën om de verkoop te stimuleren. Hij wilde weer eens wat anders: opvallen tussen al die collega’s, anders zijn, beter zijn. En méér verkopen natuurlijk.

terug naar het overzicht 

Bij zo’n vraag denk ik altijd: ‘Hoe kun je jouw klant succesvoller maken? Hoe kun je hém helpen meer geld te verdienen?

Daar wil iedere ondernemer altijd alles van weten. Dus we discussieerden over de vraag: Succes voor je klant! Hoe bereik je dat?

Een van de suggesties: organiseer een korte cursus ‘Appeltaart Verkopen’ voor de medewerkers van jouw klanten: mensen in de bediening van horecazaken.

Stel je voor: Middagje winkelen samen met je vrouw: mooi weer, gezellig druk. Trek in koffie, dus terrasje pikken.

   ‘Mevrouw, mijnheer, goede middag, wat mag ik voor u doen?’

   ‘Twee koffie graag.’

   ‘Twee koffie: ga ik voor u verzorgen. En wilt u daar appelgebak bij? Met of zonder slagroom?’

Dit is weer zo’n ‘iedereen blij oplossing’: bediening blij: meer omzet, meer tip; ondernemer blij, meer omzet, meer marge; groothandel blij: meer omzet, beter imago: de ‘helpende’ leverancier; winkelend echtpaar blij: lekkere appeltaart.

Wat zijn nu de ‘verkoopvaardigheden’ waar we het hier over hebben? Het zijn er twee:

  • Laat mensen kiezen uit twee mogelijkheden en ze kiezen bijna zeker één van die twee. Dus niet voor mogelijkheid drie: kiezen voor geen van beiden. In dit voorbeeld zit die ‘keuze uit twee’ er zelfs tweekeer in: Wel of geen appelgebak en wel of niet slagroom.
  • Maak je klanten succesvol. Kijk over het hoofd van jouw relatie naar zijn wereld en help hem dáár meer geld te verdienen. Met jouw spullen natuurlijk.

En hoe liep het af met de cursus? De deelnemers vonden het prachtig. Ze kregen bovendien een rondleiding door het hele gebouw met uitleg over alles wat ze maar weten wilden. Er was uitleg bij elke productgroep en suggesties hoe zij in hun bedrijf met die producten méér winst konden maken. Iedereen ging naar huis met een doos vol monsters om zelf even te proberen. Ja, zo  creëer je nog eens ambassadeurs!

terug naar het overzicht

 

Hoe maak je jouw klant succesvol?

  • help de ander om méér te verdienen
  • slimme acties hoeven niet veel te kosten
  • maak anderen tot jouw ambassadeur

terug naar het overzicht

WerkZoektNemer

Een andere manier van werven

Door 'werven' als commercieel vraaagstuk te definieren en marketing- en verkooptechnieken toe te passen bereikte Koenders & Partners samen met een aantal van haar opdrachtgevers spectaculaire resultaten: de sollicitant als klant!

Ga naar de website www.werkzoektnemer.nl