Leiderschap begint bij duidelijkheid

De laatste tijd zijn wij van Koenders & Partners vaak betrokken bij personele vraagstukken. Het aantrekken van medewerker, vooral als het gaat om moeilijk vervulbare vacatures is voor menig ondernemer niet eenvoudig. Met ons initiatief WerkZoektNemer helpen we die ondernemers - met veel succes - om toch die vacatures snel op te vullen. Maar we komen ook een paar merkwaardige dingen tegen: managers blijken vaak niet zo bedreven in leiderschap en hebben geen idee hoe ze dat zouden moeten verbeteren. Hoe formuleer je bijvoorbeeld een functie, wat verwacht je van je medewerker en wat juist niet. Waarover gaat die medewerker en waarover kan hij zelfstandig beslissen. Wat is er (voor werknemers) leuk aan om bij dit bedrijf te werken en wat is juist niet leuk? Wat vinden werknemers eigenlijk belangrijk in een baan? Wat boeit? Wat bindt? Is het erg wanneer een werknemer na een paar jaar weer weggaat? En hoe maak je een werknemer tot in lengte van jaren een ambassadeur van jouw bedrijf? Allemaal onderwerpen waar je als manager te maken krijgt met inlevingsvermogen en met leiderschap.

We hebben een paar eenvoudige handvatten ontwikkeld die leiderschap meteen een stuk eenvoudiger maken:

Wat verwacht je van elkaar? Als je dat goed weet te formuleren ben je al halverwege. Het is wel belangrijk dat je een eenduidig jargon gebruikt. Daarom hebben we wat definities op een rij gezet die met functies, functioneren en functionarissen te maken hebben.

De definities

  • Taak: werk dat iemand is opgelegd / werk dat gedaan moet worden
  • Verantwoordelijkheid: verplichting om te zorgen dat iets goed functioneert of verloopt en de verplichting om daar rekenschap over af te leggen
  • Bevoegdheid: het recht tot het uitoefenen van bepaalde handelingen en het recht om beslissingen  te nemen 
  • Competentie: deskundigheid, geschiktheid, achtergrond of opleiding: in engere zin het hebben van bepaalde diploma's of getuigschriften (denk aan rijbewijs of artsenbul) die het recht geven een functie of beroep uit te mogen oefenen

 

Wat is belangrijk?

Wat vinden mensen nu echt belangrijk in hun werk? Weinig managers kunnen spontaan opnoemen hoe dat bij hun medewerkers zit. Als je het mensen vraagt zijn er vier onderwerpen die er altijd uitspringen:

  • Ergens over gaan: verantwoordelijkheid
  • Je kunnen ontwikkelen: leren, beter worden in je vak
  • Gezelligheid: het moet leuk zijn om hier te werken. Collegialiteit, lol in het werk en waardering: het schouderklopje
  • Arbeidsvoorwaarden: een redelijke beloning, goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Dit is meteen de volgorde van belangrijkheid. Het salaris heeft dus absoluut niet de hoogste prioriteit en met een salarisverhoging compenseer je tekorten in de andere onderwerpen op geen enkele manier.

Misschien zijn de volgende onderwerpen ook nog belangrijk:

 

Verkoopinstrumenten

Bij WerkZoektNemer gaan we er van uit dat je het 'product' 'werken bij dit bedrijf' moet 'verkopen'. De medewerker als klant! Het is een andere manier van denken. We hanteren daarbij marketing- en verkoopinstrumentarium om de baan aan de man te brengen. Het verbaast ons iedere keer weer hoe goed die andere aanpak werkt.

Meer lezen over WerkZoektNemer?

Kijk op Voordelen WerkZoektNemer of op De medewerker als klant!

 

 

 

 

 

Werk Zoekt Nemer copyright 2008

WerkZoektNemer

Een andere manier van werven

Door 'werven' als commercieel vraaagstuk te definieren en marketing- en verkooptechnieken toe te passen bereikte Koenders & Partners samen met een aantal van haar opdrachtgevers spectaculaire resultaten: de sollicitant als klant!

Ga naar de website www.werkzoektnemer.nl