Strategic Stretch

In een bedrijf zijn er eigenlijk maar een handvol dingen die écht belangrijk zijn. Ze hebben meestal met klanten te maken, met ‘zaken doen’, met ‘verkoop’ dus. Strategie is zo’n belangrijk ‘ding’: de blik op de toekomst.
 

Over spijkertjes, elastiekjes en de toekomst van je bedrijf

Uit het raam staren en over de toekomst van je bedrijf nadenken is óók werken, hard werken soms. Vooral als die toekomst nog veel geheimen heeft of grote onzekerheden. Gevaren die op je afkomen. Of uitdagende strategische doelen, wel realistisch maar ook amper haalbaar: soms heeft de toekomst heel wat in petto. Strategie heeft te maken met de maatregelen die je nu moet nemen om straks, daar, bij die doelen uit te komen. Maar het is nog niet zo eenvoudig om de toekomst te managen!

terug naar het overzicht
 

Toen Hamel en Prahalad hun strategisch model publiceerden waren er een paar belangrijke dingen die nieuw waren: de ‘strategic intent’: de absolute wil om heel ambitieuze doelen te realiseren. Doelen die zo ambitieus zijn dat je ze met je bestaande organisatie en werkwijze nooit zult kunnen realiseren. Nog zo’n nieuw begrip: het bewust creëren van het gat - de 'strategic gap' - tussen dat wat je organisatie kan en de expertise die nodig is om die ambitieuze plannen waar te maken. Er moet dus iets gebeuren: je moet je organisatie oprekken (de ‘strategic stretch’) om bij die doelen te kunnen komen: focus aanbrengen, een collectieve strijdvaardigheid ontwikkelen, recht op je doel af. Zoiets van ‘Iedereen opzij, hier komen wij!’

 

Nu is dat nogal wat. Lang niet iedere onderneming wil zo werken. Er zijn ook andere manieren waarop je goed geld kunt verdienen en heel gelukkig kunt zijn, dus waarom dan toch die strategic stretch? Ja, soms ontkom je er niet aan. En dan is het eigenlijk wel handig als je het meteen maar in een positief perspectief plaatst. Een start up is zo’n situatie waarbij alles uit de kast moet om van helemaal niets in hooguit een paar jaar een goed renderend bedrijf te maken. Maar er zijn meer voorbeelden: hevige concurrentie in combinatie met een flinke recessie bijvoorbeeld. Dan moet je wel. Kijk maar naar de bouw. Daar is het voor veel bedrijven óf ten onder gaan óf alle zeilen bij, slimme dingen bedenken en vooral met al je energie er tegenaan.

 

Wij als bedrijfsadviseurs hebben nogal eens te maken met zo’n uitdagende doelstelling: we stellen het zelfs vaak voor. We vertellen dan hoe dat werkt, zo’n strategic stretch.

Nu heeft een van mijn collega’s daar een leuk verhaal bij bedacht: hij pakt een spijkertje en slaat het in een plank:

   ‘Kijk’, zegt hij dan, ‘dat is de toekomst: daar wil ik naar toe’.

   Dan doet hij een elastiekje om die spijker en trekt het naar zich toe:

   ‘En dit is waar ik nu ben en het elastiekje is ons bedrijf. Ik moet het uitrekken om bij mijn doel te komen, maar er is wel een rechte lijn tussen ‘hier en nu’ en mijn doel. Dus om mijn doel te bereiken hoef ik alleen maar mijn elastiekje goed op spanning te houden en er in een rechte lijn langs te lopen’.

 

Iedereen snapt het meteen. En ik heb tegenwoordig altijd een spijkertje en een elastiekje in mijn tas.

 

terug naar het overzicht
 

Strategie: de blik op de toekomst

  • Wat moet je nú doen om straks ergens te zijn
  • Ambitieuze doelstellingen vragen om een lenige organisatie
  • Slimme dingen bedenken en met alle energie er tegenaan
  • Hoe een spijkertje en een eleastiekje je soms goed kunnen helpen

terug naar het overzicht

Wie is de Verkoopleider?

In het boek Wie is de Verkoopleider? is die verkoopleider niet de beste verkoper, hij is niet de best betaalde verkoper, de verkoper met de hoogte anciënniteit of de verkoper met de grootste klanten.

Lees verder
Bestel direct

Overzicht

Alle ManagementTips van 2009, 2010 en 2011 op een rij:

klik hier voor het overzicht ManagementTips 2009 

hier voor het overzicht ManagementTips 2010

en hier voor ManagementTips 2011