Tevreden over je website?

Nagenoeg elk bedrijf in Nederland heeft er inmiddels een: een website. Maar wat een verschillen kom je tegen! Van briljant goed tot complete pulp. Veel ondernemers vragen me wat ik van hun site vind en zo’n vraag is soms bedoeld om mij een compliment te ontlokken over hun geweldige nieuwe site, maar meestal is het een indicatie dat die ondernemer er zelf niet helemaal tevreden over is.
 
Wat voor site je ook hebt, je wilt in ieder geval aan een specifieke doelgroep laten weten wie je bent en wat je doet. Daarom is het goed om jezelf af te vragen of je site wel een antwoord geeft op de volgende vragen:
  • Wat is de naam van je bedrijf. Staat die prominent op je site?
  • Wat doe je precies, waar ben je (echt!) goed in, waaruit blijkt dat en wat wil je juist niet zijn. Dus is wel goed afgeperkt wat je wel doet en wat juist niet.
  • Wat voor klanten heb je en wat voor klanten wil je. Is daar een verschil tussen. Dus: ‘Hoe ziet je ideale klant er uit?’ Begrijpt een bezoeker naar welk type klant je op zoek bent?
  • Hoeveel klanten heb je en hoeveel klanten wil je. Dus wil je veel nieuwe klanten of juist maar heel weinig? Hoe vertaalt zich dat op je site?
  • Noem eens een recent project, acquisitie, opdracht of levering waar je echt trots op bent. Waarom is dat zo, wat is er bijzonder aan, wat was jouw bijdrage en welke bijdrage leverde je klant. Was het een initiatief van jou of van je klant. Dus wordt op de site de vraag beantwoord: ‘Welke bijzondere projecten doen wij voor onze klanten?’
  • Waarom moet een klant blij met je zijn? Wat wordt er beter bij hem als hij juist met jou zaken doet en niet met een ander? Dus: staan de voordelen voor de ander op je site?  Vier stuks zou mooi zijn.
Wat wil je bereiken met je website? Er is een scala aan mogelijkheden, eigenlijk teveel om op te noemen. Hier wat opties maar - zoals gezegd - er is nog veel meer te bedenken. Wil je de meeste van deze mogelijkheden niet? Een NEE is natuurlijk prima: een verstandige keuze maken voor een site die precies bij je past en precies doet wat je wilt dat hij doet levert toch gewoon het beste resultaat op.
  • Een ‘digitaal uithangbord, visitekaartje’, gegevensdrager voor NAW en andere gegevens
  • Een digitale brochure
  • Interactie met je klant: de klant kan wat opvragen of in discussie gaan met jou of met anderen (andere klanten bijvoorbeeld). Zo kan er een ‘community’ zijn die jij met je website faciliteert
  • Men kan iets bestellen: betaald of gratis
  • Een complete Webshop met winkelmandje en betaalfunctie
  • Men kan zich ergens op abonneren of men kan zich inschrijven voor iets 
NB: Kijk eens op www.testmijnwebsite.nl en doe de test: zo weet je snel of je huidige type website wél, of juist niet bij je bedrijf past.
 
Nog wat algemene informatie:
Websites bestaan uit drie elementen die mooi in balans moeten samenkomen: 'look & feel', functionaliteit, content.
  • De ‘look & feel’ is zeg maar het grafische ontwerp
  • De functionaliteit: dat wat de site technisch moet doen of kunnen. Hier hoort ook de navigatie bij: goed je weg vinden op een site, meteen kunnen zien op wat voor pagina je bent en dat soort dingen.
  • De content: teksten en plaatjes. Tegenwoordig soms ook filmpjes, geluidsfragmenten of animaties.

En verder nog:

  • Bezoekers van sites moeten meteen gepakt worden. Vooral door de content maar ook door de andere elementen: anders zijn ze weer weg voor je het weet.
  • Er zijn altijd twee momenten waarop een lezer of toehoorder besluit verder te gaan of af te haken: dat is in alle communicatievormen zo, maar het geldt zeker voor websites. Het eerste moment is al binnen twee seconden; het tweede na een seconde of tien, twintig. Beide momenten moet je ‘overleven’ om bezoekers vast te houden. Dat doe je door ze op een of andere manier te boeien.
  • Soms zijn websites heel innovatief en ‘anders’. In veel gevallen heeft dat wel iets, maar een website moet in bepaalde aspecten juist heel traditioneel zijn: de knop ‘CONTACT’ moet gewoon rechts boven staan: hier kijkt iedereen als eerste wanneer hij contact met je wil of op zoek is naar je gegevens. Die ‘contactfunctie’ wordt nog al eens onderschat. Ikzelf zoek nooit meer in andere media: als ik contact met een bedrijf wil, kijk ik op hun site!
  • Lange teksten op algemene pagina’s hebben geen zin: het moet ‘pakken’ en uitnodigen om verder te lezen door door te klikken naar andere, meer specifieke pagina’s van jouw site. Je lezer heeft immers zijn rechter wijsvinger al op de muisknop waarmee hij weg- of door- kan klikken! Zorg dat het doorklikken wordt.
  • Nieuwsgierigheid opwekken kan een onderdeel van een goede tekst zijn maar het hoeft niet.
  • ‘Call to action’ op meerdere manieren op de pagina waar je de bezoeker iets wil laten doen: voor ieder wat wils, dus verschillende manieren van ‘call to action’. Als je bezoeker ‘iets’ moet doen moet hij meteen snappen wat dat is en hoe dat moet.
  • Alles wat overbodig is moet er niet op. Als je nooit bezoekers ‘aan huis’ krijgt heeft het dus geen zin om er een kaartje met routebeschrijving bij te doen. Als je wel bezoekers ontvangt is het juist wel weer handig. Dit is een belangrijk aandachtspunt: alleen relevante informatie verstrekken.
  • Ik houd wel van ‘blinde pagina’s’ dat zijn  pagina’s waarvoor geen tab op de ‘openbare pagina’s staat. Kijk bijvoorbeeld op deze pagina en klik op 'overzicht' in de rechter kolom. Je ziet dan dat er nog heel wat pagina’s achter zitten. Hiermee kun je spelen. Zorg dat je websitebouwer de mogelijkheid ‘inbakt’ dat je die pagina’s later zelf kunt aanmaken. Kijk bijvoorbeeld ook eens op www.koendersenpartners.nl/minicursus. Ook hier kun je weer doorklikken op nog weer een aantal pagina’s. Met blinde pagina’s kun je bepaalde mensen wel en anderen weer niet toegang geven tot specifieke info en je kunt spelen met je bezoekersaantallen en specifieke doelgroepen. Het hoeft niet, maar het geeft mij altijd een goed gevoel wanneer het wel kan! En ja, ook deze pagina is zo’n ‘blinde pagina’.
  • Het is wel handig om meteen een ‘inschrijfpagina’ te hebben zodat je later altijd iets kunt aanbieden in ruil voor bijvoorbeeld gegevens. (zie op deze site: ManagementTips / Activiteitenkalender / Downloads en Boeken Bestellen).
  • Vermeld geen – of in elk geval zo weinig mogelijk – links naar andere websites. Hiermee verlies je de bezoeker aan een andere site. (Voor www.testmijnwebsite.nl maak ik graag een uitzondering! Gewoon 'Alt + pijltje naar links' en je bent trouwens weer terug op deze pagina).
 
Tot slot: de IK/JIJ ratio:

Veel bedrijven hebben het voornamelijk over zichzelf op hun site. Dat is meestal niet zo’n beste manier van communiceren. Je kunt zelf makkelijk de zogenaamde ik/jij ratio van je site bepalen: we hebben er een korte instructie voor klaarliggen: klik op de link en je krijgt hem toegestuurd. Gratis natuurlijk!

NB: behalve de IK/JIJ ratio vind je in die korte instructie nog iets over de EIGENSCHAP/VOORDEEL ratio en er staan wat suggesties vooor het verbeteren van teksten in.

Verkoopleiders Practicum

Het Verkoopleiders Practicum is een initiatief dat wij bij Koenders & Partners ontwikkelden omdat we zo vaak zien dat verkooporganisaties niet optimaal functioneren.

Inschrijven

Gratis ManagementTips

Gratis ManagementTips ontvangen? Vul je gegevens in en je ontvangt regelmatig een ManagementTip: die wordt je per e-mail toegestuurd.

Meer lezen

Wie is de Verkoopleider?

In het boek Wie is de Verkoopleider? is die verkoopleider niet de beste verkoper, hij is niet de best betaalde verkoper, de verkoper met de hoogte anciënniteit of de verkoper met de grootste klanten.

Lees verder
Bestel direct

Overzicht

Alle ManagementTips van 2009, 2010 en 2011 op een rij:

klik hier voor het overzicht ManagementTips 2009 

hier voor het overzicht ManagementTips 2010

en hier voor ManagementTips 2011