Uw fiets is jarig

 
Als je het hebt over marketing is er dan verschil in aanpak tussen de zakelijke markt en de markt voor particulieren? Of maakt het allemaal niet zo veel uit? En helpt het als je als verkoper iets ludieks bedenkt of werkt dat juist weer snel contraproductief? Onderwerpen waar ik het met collega’s over had afgelopen week. En hoewel we er niet helemaal uitkwamen, leverde onze discussie wel veel leuke, grappige, kantelende, spitse en vrolijkmakende voorbeelden op van een ludieke manier van zakendoen.
 
terug naar het overzicht
 
Een kleine selectie van wat wij tegenkwamen:
 
Uw fiets is jarig!
 
Een fietsenhandelaar stuurt iedere koper van een nieuwe fiets na een jaar een ‘verjaardagskaart’: ‘Uw fiets is jarig!’ luidt de kop op de voorkant. En op de achterkant legt de fietsenmaker uit dat het inderdaad al weer een jaartje geleden is dat u uw fiets kocht: hoogste tijd voor een onderhoudsbeurtje dat hij graag gratis voor u uitvoert. ‘Laat even weten via onze website dat u binnenkort met uw fiets langs wilt komen en ik neem snel telefonisch contact met u op om een datum te prikken’, gaat het verder. En op die site, onder de bevestigingsmail, in de winkel, communiceert onze fietsenmaker natuurlijk dat hij allerlei accessoires verkoopt: Hij boodschapt zijn ‘onweerstaanbaar aanbod’, legt subtiel de nadruk op de kinderfietsjes voor kind of kleinkind en laat weten dat ook goede gebruikte exemplaren - verkregen uit inruil - een optie zijn voor ‘de kleine beurs’.
 
 
U kunt rustig gaan slapen
 
De projectontwikkelaar / bouwondernemer die een prestigieus project onder de aandacht wil brengen van al zijn zakelijke relaties. Hij transformeert in opdracht van een grote, welbekende en wereldwijd opererende hotelketen een postkantoor in een vijf sterren hotel en stuurt al zijn relaties een kussensloop waarop een prikkelende tekst geprint is. Met begeleidende brief waarin hij vertelt van het project. Hij legt uit waarom dat een huzarenstukje is en hij nodigt al zijn zakelijke relaties uit om dat wonder zelf - en nog wel tijdens de afbouw - in ogenschouw te komen nemen. Voor de lunch wordt gezorgd; hoe het gaat worden kunnen de gasten zien in de mockup room en of het achteraf gezellig wordt? ‘Nee, want daarna gaan we gewoon weer aan het werk!’ luidt de tekst.
En de kussensloop? ‘Een hotel van grote klasse, gerealiseerd door bouwjongens van grote klasse: Dan kunt u rustig gaan slapen.’
 
 
 
Zondagochtend in pyjama naar de bakker
 
Een bakker wil laten weten dat zijn winkel ook op zondag open is. Hij laat via de lokale pers, via flyers, door plakkaten in zijn winkel en op nog wat manieren weten dat je van hem een gratis zondagochtend ontbijtje krijgt: je kunt het bij hem in de winkel afhalen als je op een bepaalde zondag vóór tien uur in pyjama(!) verschijnt. De plaatselijke pers is er natuurlijk ook bij en met de publiciteit die dat oplevert (met hilarische foto’s natuurlijk) wordt weer ‘alles’ uit de publiciteitskast gehaald. Het is niemand in dit dorp ontgaan dat de bakker ook op zondagochtend open is.
 
 
Een Kaart voor Taart
 
Een bedrijf dat bureaustoelen op maat maakt (‘voor mensen met (ernstige) zitproblemen, formaatklachten, op medische indicatie en ter preventie’,  luidt de tekst op de website) levert veel aan grote bedrijven en aan overheden. Juist die overheden wil men extra marketingaandacht geven. Ze bedenken een actie waarbij Arbo-coördinatoren van die overheden een kaart krijgen met de tekst: ‘Dus jij hebt verstand van Arbo? Doe mee aan de kennisquiz op www……. en win taart voor de hele afdeling’. Op de kaart staat een unieke inlogcode, de quizzer moet die invullen en ziet dan alle gegevens die van hem bekend zijn met het verzoek om aan te vullen of te corrigeren, er worden nog een paar korte vragen gesteld (‘Gaat u er over?’ ‘Zo nee, wie dan wel?’ ‘Zal ik u aanvullende info sturen?’ en dergelijke) en dan volgt de kennisquiz: tien vragen over hoe je een stoel moet afstellen, hoe je optimaal zit, waar verkeerd zitten al niet toe kan leiden, enzovoort. Relevante vragen dus. En de winnaars? (Er zijn er erg veel!) Inderdaad: taart. Gebracht door de medewerkers van het bedrijf. Meteen een gesprekje, meteen even kennismaken, meteen even praten over stoelen op maat. Database gevuld met relevante adressen, flink wat PR voor de goede zaak en meteen persoonlijk kennisgemaakt met degene die ‘er over gaat’.
 
 
Schipper mag ik ook mee overvaren?
 
Nog een actie met een kaart: de schipper van een zeilklipper die voor ‘opstappers’ korte of wat langere zeilvakanties op het IJsselmeer en het wad aanbiedt ontvangt zijn gasten aan boord met een borreltje, een praatje en met een hele stapel gratis ansichtkaarten van zijn klipper. Mooie dubbele kaarten! Op de linker binnenzijde staat een tekst waarin hij zichzelf, zijn bemanning en het schip voorstelt. Het is een leuke, wervende tekst, geschreven aan de ‘geïnteresseerde ontvanger’. Want onze schipper nodigt de opstappers meteen uit om aan al hun kennissen en vrienden zoveel kaarten te schrijven als ze maar willen. De schipper plakt er wel een postzegel op en zorgt dat de kaarten op de bus komen. Ook hier een unieke inlogcode en de belofte aan de geadresseerde dat hij in elk geval een presentje ontvangt als hij inlogt op de website en daar zijn gegevens achterlaat. (Moet ook, want anders weet hij niet aan wie het presentje gestuurd moet worden!). Dat presentje is een setje van andere kaarten van hetzelfde schip maar met ongeveer dezelfde tekst en ook met een unieke inlogcode. De website toont na inloggen een invulscherm waarmee op de nieuwsbrief en op de gratis digitale cursus Schiemanswerk kan worden ingeschreven. Die cursus wordt in een aantal ‘afleveringen’ per mail toegestuurd en dat toesturen heeft de schipper natuurlijk geautomatiseerd met een zogenaamde delayed autoresponder: geen omkijken naar! De site belooft niet alleen het presentje, maar ook de kans op misschien wel een van de mooie hoofdprijzen waaronder een weekendtrip met de klipper voor twee personen. Geheel gratis en geheel verzorgd natuurlijk!
En voor de rest? Database Marketing. Onze schipper is er ondertussen een meester in!
 
 
Inruilen?
 
Een autodealer geeft klanten die hun auto voor een onderhoudsbeurt bij hem brengen bijzondere aandacht: hij begint met de auto te wassen. Als die er stralend bijstaat wordt hij op een fotogeniek plekje geparkeerd en er wordt een mooie digitale foto van gemaakt. Daarna gaat de auto in onderhoud. Zodra de klant zijn auto op komt halen ligt er bij de receptie niet alleen de rekening, maar ook een brief. Daarop staat de foto die die ochtend is gemaakt: onmiskenbaar de auto van de klant en bovendien in al zijn pasgepoetste glorie! De tekst luidt: ‘Uw auto was vandaag bij ons in onderhoud. Nu zijn wij voor diverse van onze klanten op zoek naar jonge gebruikte auto’s met een bekende onderhoudshistorie. Uw auto voldoet aan onze strenge selectiecriteria en dat betekent dat wij u een goed voorstel zouden kunnen doen voor een interessante inruilprijs’. En zo gaat dat nog een tijdje door. De garagist vermeldt ook nog de budgetaanbieding van de week voor het geval de klant nog een dochter, buurvrouw of neefje heeft die toevallig een wat goedkoper karretje zoekt en ook wordt nog even vermeld dat de klant met liefde en plezier op de hoogte gehouden wordt van de ‘auto van de week’, de ‘previews’ van nieuwe modellen alleen voor vaste klanten, de zoekservice voor diegenen die een bepaald type en of kleur gebruikte auto zoekt en dat zelf niet kan vinden, de strenge aankoopkeuring met welgemeend advies voor weinig geld en noem maar op. 
 
Prachtig toch, al die Low Budget Marketing? 
 
terug naar het overzicht
 

Ludieke acties

  • Uw fiets is jarig
  • Rustig slapen
  • In Pyjama naar de bakker
  • Een kaart voor een taart
  • Schipper mag ik overvaren
  • Inruilen?

terug naar het overzicht

Verkoopleiders Practicum

Het Verkoopleiders Practicum is een initiatief dat wij bij Koenders & Partners ontwikkelden omdat we zo vaak zien dat verkooporganisaties niet optimaal functioneren.

Inschrijven

Overzicht

Alle ManagementTips van 2009, 2010 en 2011 op een rij:

klik hier voor het overzicht ManagementTips 2009 

hier voor het overzicht ManagementTips 2010

en hier voor ManagementTips 2011